Dominica

På trods af de forholdsvise gode vejrudsigter kom vi hurtigt ud i meget blæsevejr og store bølger. Men båden er jo fantastisk til at sejle, og vi er på ingen måde utrygge ved at sejle i sådan et vejr. Men de romantiske tanker om at sejle derudad, mens man soler på fordækket og kigger på delfiner og hvaler, kan vi godt droppe. Det gælder om at holde fast, trimme sejl og ellers bare sidde og vente på, at vi er fremme. Vi kan ikke lave så meget, da det er svært at gå rundt og holde balancen. Derfor er turene imellem øerne ikke vores favoritter – det er lidt sjovere, så snart vi sejler lidt i læ 😊

Vi havde læst i guidebøgerne, at der på Dominica var en organisation, der tog sig af moorings, ture m.v., så man som gæst ikke blev snydt af flere boatboys. Så snart vi sejlede ind i bugten ved Portsmouth blev vi taget imod af Bonso, som ville tage sig godt af os. Vi fik lagt til ved en mooring og Bonso fortalte os lidt om området, sine ture m.v. Han fortalte os bl.a. også, at der var en lokal security ordning, der hver aften/nat sejlede rundt og passede på bådene. Så her havde de virkelig forstået det med at passe på sine gæster!

Dominica blev hårdt ramt af orkanen Maria i efteråret 2017, og det bar øen stadig tydeligt præg af. Væltede huse, huse uden tage, både der lå oppe på land, væltede træer m.v. Vi fik også fortalt, at nu efter orkanen levede øen kun af turisme, de kunne ikke eksportere noget som helst væk fra øen endnu. På trods af denne grimme oplevelse mødte vi kun venlige og imødekommende mennesker.

Lige ved bugten lå byens nationalpark og fort, som vi købte ”pas” til, så vi kunne få gået nogle lange ture. Vi må jo se i øjnene at mange dage går ved at svømme/snorkle lidt rundt, hygge m.v. Vi får ikke altid rørt os så meget. Så derfor var det ekstra dejligt, at vi nu kunne komme ud og gå nogle ture på afmærkede stier. Vi så slanger, eremitkrebs, firben, fugle m.v. og nød gåturene og den flotte udsigt.

Vi benyttede os af indgangspasset et par gange i løbet af de dage, vi var der – og vi så hele tiden nye steder og dyr. Skønt!

Bonso sejlede os en tidlig morgen ud på Indian River i sin jolle. Et sted med ro (man måtte ikke have sin motor tændt, når man sejlede derinde – man skulle ro), masser af dyreliv, smukke planter og træer. En fantastisk dejlig oplevelse! For enden af floden blev båden lagt ved en lille bro, og vi gik ca. 30 minutter ind i junglen. Her fortalte Bonso os om de forskellige frugter, blomster og planter, og han lavede små bambusdyr til både børn og voksne.

Vi blev selvfølgelig også forsøgt overtalt til en heldagstur rundt på øen med guide på. Men for at være helt ærlig, så har vi lige nu set så mange vandfald og regnskove, at vi faktisk ikke gad mere. Men vi havde hørt, at der stadig var indianere på Dominica, og at de boede i deres eget territorium. Det ville vi gerne opleve! Så vi fik forhandlet os til tur rundt på øen med fokus på østkysten af øen, hvor orkanen havde været værst og så indianerbyen. Guiden viste os så også en chokoladefabrik, som han mente, at vi skulle – og selv om at vi allerede har set flere chokoladefabrikker, var det faktisk en hyggelig og fin oplevelse.

Østkysten var fantastisk smuk, men man kunne godt se, at orkanen havde været hård ved den. Spændende, smuk og trist tur…

Vi glædede os til indianerne og forventede (næsten) at se en lejr med telte, indianere med fjer i håret, mad på bålet osv. Der blev vi godt nok skuffet! Vi kørte ind i en lille by – der lignede alle de andre – og her fortalte vores chauffør, at nu var vi i byen med indianerne. Der boede ca. 3500 indianere i byen, og de havde deres egen ”høvding”, som bestemte deres lokale regler. Dog gjaldt øens overordnede regler som skole, sygehus m.v. også for indianerne. Vi så ikke én fjer, men vi fik da købt nogle håndlavede souvenirs, som skulle være lavet af indianere. Snydt!!! 😉

Dominica var generelt en meget positiv og spændende oplevelse – og et trygt sted at være!