Atlantic Rally for Cruisers

Officiel ARC åbningsceremoni den 18. november 2018

Søndag den 18. november 2018 var der den officielle åbningsceremoni af ARC 2018, hvor alle deltagende flag var repræsenteret i en flagperiode rundt om havnen. Hver sejler gik så sammen med sine landsmænd. Der var musik både forrest og bagerst. Det var festligt og en sjov oplevelse at være med til.

For enden af molen blev der holdt taler, bl.a. af en repræsentant for havnen i St. Lucia. Han lovede godt vejr og masser af sol, når vi kom frem 🙂

Til sidst blev ARC 2018 erklæret for endeligt i gang, og alle flag blev hejst i flagstængerne. Nu går drengene en travl uge i møde med seminarer, proviantering, forberedelse, klargøring m.v. af Freedom inden afgang på søndag den 25. november 2018, kl. 13.00.

 

Forberedelsen

Inden starten går, er der mange ting, der skal gøres klar, handles m.v.

 

Men der var selvfølgelig også tid til at hygge 🙂

 

Så er vi “endelig” på vej….

 

Update 1 – mandag d. 26. november 2018:

Hej – første døgn er sejlet. Sikke en oplevelse for os da vi sejlede ud af havnen, noget vi sent glemmer, alle de mennesker, musik og fine både. Vi fik en god start og ligger ok. Sejler mod syd til passat vinden kommer, ca 600 nm endnu og så kurs vest over. Fik sejlet både med genakker og spiler i nat, men desværre ikke så meget vind. Vi har pt sejlet 162 nm. Vinden er nu 10-15 knob, bølger 1.5 meter og sejler pt igen med spiler. Vi kan se ca 5 andre både. Alle ombord er glade og nyder det blå vand og solen.

 

Update 2 – tirsdag d. 27. november 2018:

Så har vi sejlet i 48 timer og er nået 359 nm nu. Vores gennemsnit er 7.5 knob. Vi kunne sejle med spiler indtil solnedgang igår, så satte vi vores genakker for natten, men vi kom på kurs med et skib som havde et slæb efter sig, så vi måtte ændre kurs, og satte derfor genua. I morges kom spileren op igen. Lige pt blæser det for meget til spiler så har igen genua på. Fart rekord igennem vandet er 12.5 og blev sat af skipper ned af en bølge. Pt. Blæser det 20-26 knob og 3 meter bølger. Vinden skulle øge lidt i nat. Om 20 nm ændre vi kurs lidt med vest – for at komme over kap verde. Vi håber vores navigationstaktik holder, så vi rammer passatvinden som nogle af de første, og suser forbi de andre i vores løb – solen skinner fra en skyfri himmel, og alle 6 mand nyder turen og har efterhånden fået søben.

 

Update 3 – onsdag d. 28. november 2018:

Så har vi sejlet 575nm med 8 knob i snit på de første 3 døgn. 

Vi har haft god vind hele natten imellem 18-26 knob og bølger som er 3-4 meter høje. Vi valgte at gå uden spiler og sat kursen som planlagt lidt vest på. Her til morgen kom spiler op igen, vi har samme vind og bølger men går nu lidt længere syd på – så vi hurtigt kommer ned til Passat vinden. Vores placeringer kører lidt op og ned, da vi krydser frem og tilbage, så vi tager ikke den direkte vej – men forhåbentlig den hurtigste. 

Igen sol fra en skyfri himmel og højt humør hos alle. 

 

Update 4 – torsdag d. 29. november 2018:

Så er de første 4 døgn gået, vi har sejlet 778 NM med et snit på 8.1 – vi er godt tilfredse. 

Det meste af dagen igår gik vi for spiler, indtil solen gik ned. Vi havde besluttet en rolig nat, så det skulle kun være for storsejl og genua, endog selvstyreren blev sat igang, første gang på turen. I nat blæste det op til 28 knob og bølgerne 5 meter, så 1 reb måtte i og selvstyreren fik et hvil. Sejlføringen kører vi med endnu, da vind er 22-28 knob.

Vores 2 pagajer til SUP bords er røget i vandet, samt en kasket. Alle 3 dele ud for Afrika – så der er nok en glad dreng på stranden idag.

Fiskene fører også med 2-0 og de fik krogene med hver gang.

Vi har stadigvæk kurs mod passaten – som vi rammer om ca 450 NM.

Igen skyfri himmel, vandet er 25.5 grader og helt klart. Der er 26 graders varme i kahytten, alle vinduer er nød til at være lukket, da vi jævnligt får bølger over os. 

 

Update 5 – fredag d. 30. november 2018:

Så har vi været afsted i 5 døgn, sejlet 988 NM og et snit på 8.1

Bølgerne bliver bedre nu, er kun 4 meter og der er længere imellem dem. Vinden har været stabil hele natten på 18 – 26 knob – vi har ikke sat nogen rekorder der da vi heller vil sejle sikkert. Her til morgen ændrede vi lidt kurs og satte spiler, vinden var det samme. Det gik fint indtil en stor bølge og et vindstød kom. Det er godt vi har en sejlmager med, da spileren blæste ud. Så nu er kursen ændret og vi sejler plat læns, og sejlmageren fik fornøjelsen af at komme på skamlen over fart rekorder med hele 17,1 knob ned af en bølge. Det er endnu varmere idag og flot vejr. 

Vi tror stadigvæk på at vores strategi omkring kurs holder, vi ligger nr 2 i vores gruppe, og har taktisk styr på nr 1.

Vi har fået en rytme i dagen nu, og de flyver bare afsted med at lave mad, sortere affald, gøre rent og ikke mindst tjekke vejrudsigten.

 

Update 6 – lørdag d. 1. december 2018:

Så er vi kommet ind i 6 døgn, sejlet 1184 NM med et snit på 8.2 hvilket vi er godt tilfreds med. Ligger nr. 2 i vores løb, 20 overalt i cruising og nr. 40 hvis vi tager de professionelle både og katamaraner med.

Vi blæste jo vores spiler til hårdt vejr i stykker igår og har kun en let vejrs tilbage, det blæste 18-26 knob så vi har valgt at sejle butterfly ( forsejl til en side og stor sejl til den anden ) de næste døgn. Vinden gik lidt ned i løbet af natten og blæser kun ca 16-20 knob pt. Og bølgerne er nede på under 3 meter. Så rammer vi Passat vinden – og det ser ud til at vi kan sejle med genakker de næste mange døgn.
 
Her er nu blevet rigtig varmt om natten også, så vi har lagt sejlertøjet i tasken nu. 
 
Om dagen sejler alle mand det bedste de har lært, når mørket falder på (12 timer ) er vi delt i 2 hold. Christian, Kenny og Martin står for navigation og trim imens Thomas, Morten og Jacob styrer båden. 
 
Der er en på hver hold og har en vagt på 2 timer på og 4 timer fri. Eller fri er der aldrig, da vi alle er klar når der skal skiftes sejl, vendes rundt eller andet om natten. 

 

Update 7 – søndag d. 2. december 2018:

Så har vi været afsted i 7 døgn. Sejlet 1380 NM og holder et snit på 8.1 knob. Vi har jo haft kurs syd/vest de sidste mange dage, for at komme ned til Passatvinden.. og nu er vi her endelig. Som den sydligste båd.

Eftermiddagen igår var med 18-24 knobs vind. Vi gik med god fart og bølgerne er der blevet længere imellem, stadigvæk ca 4 meter høje. I går aftes måtte vi rebe lidt ned da det blæste lidt mere op, så vi gik med rigtig god fart. Når vi går så stærkt igennem vandet larmer det helt vildt nede i kahytten, samtidig med at man flyver rundt så bare det at tage tøj på ser ret sjovt ud, og vi alle har godt med blå mærker.

I løbet af natten forsvandt næsten alt vind, vi rebede ud igen og gled nu stille afsted.. her er virkelig mange stjerner om natten og månen er halv, men halveret vandret – så den mangler toppen nu.

Næsten hver aften lige inden solnedgang er der delfinshow, de hopper virkelig højt for at komme ud af vandet. Vi har set flere hvaler og flyvefiskene farer rundt om ørene på os.

Da det blev lyst tog vi alle sejl ned til kontrol af rig, fald, skøder og sejl mv. Nu er de jo virkelig blevet brugt den sidste uges tid. Alt var ok, så nu sejler vi afsted for vores lette spiler, det blæser imellem 12-18 knob og her er virkelig langt imellem bølgerne.

Vi regner med at være halvvejs imorgen eftermiddag.

 

Update 8 – mandag d. 3. december 2018:

Så har vi kun 7 timer til vi er halvvejs… halvvejs er efter vores beregning 1345 NM tilbage. Vi har sejlet 1575 NM nu, men det er fordi vi har krydset frem og tilbage over den direkte linie til målet, det har vi gjort for at komme ned syd for at finde lidt mere vind end nord på ruten.

I går eftermiddags satte vi vores lette spiler, da den til hårdt vejr er blæst i stykker. Vi valgte at bruge den indtil vinden kom over 20 knob, det skete ca 3 timer efter solen var gået ned og Martin fik en flyvefisk direkte i hovedet imens han trimmede. Vi satte sejlføringen om til butterfly og gik igennem natten med det. Desværre gik vinden meget ned i nat og også vores fart. Midt i nat måtte vi vige for en sejlbåd som var på skærende kurs, lidt vildt når der er over 1000 NM til land. Lige nu er der kommet god vind og vi flyver igen afsted med vores genakker, alle mand er på siden og bøffer, da vi kæmper med den båd vi måtte vige for i nat, iøvrigt én som skulle sejle væsentlig stærkere end os, da den er noget større…

Vi glæder os alle til, at champagneproppen kan springe, når der står 1345 NM på vores tæller.

 

Update 9 – tirsdag d. 4. december 2018:

Så fik vi en fornuftig vind og retning som vi har sejlet efter de sidste døgn. Vi er godt tilfreds med vores placering på banen – mere nord på har de svagere vind og syd på rigtig meget vind.

Vores konkurrent som vi skiftes til at dele 1. pladsen med går virkelig til den, så vi har sat os i race mode også om natten. 3 mand på vagt og genakkeren blev oppe til kl 5 i morges, indtil der kom vindstød op til 30 knob. Ned et par timer til det blev lyst og nu op igen.

Ifølge rapport fra ARC dommerne sejler vi det sidste døgn en VGA tid på 8.8 og vores konkurrent kun 8.1 (VGA = hurtigst fra punkt A til B) og siden i morges har vi logget 9.5. Så vi regner med inden kort tid er han langt væk fra den 1 plads.

Vi har i alt sejlet 1792 NM og har er bud på, at vi er i mål den 10/12 til frokost og en stor kold fadøl.

Vejret er stadig fint, utroligt varmt med en havtemperatur på 27.4 grader.

 

Update 10 – onsdag d. 5. december 2018:

Igen en dag med vind imellem 18-28 knob. Vi susede afsted for genakker indtil omkring kl 21.00, hvor bølger og vindstød blev for store, ændrede til butterfly og gik med vinden.. Da kl. blev 3 kom genakkeren på igen indtil det blev lyst, hvor vi kunne sætte vores lette spiler, desværre nu kun 10-18 knobs vind pt.

Vi har lige rundet 2000 sejlede NM og har et snit på 8.3 knob fra start til nu, hvilket vi er godt tilfredse med.

Da det er en rolig dag idag, igen sol fra en skyfri himmel med 28 grader i kahytten kom der musik på i cockpittet og vi fik fejret med champagne, at vi nu er på et 3-cifret tal til mål.

Stemningen er høj, vi savner naturligvis alle vores kære der hjemme, men når solen skinner, vandet er helt blåt og det er dejligt varmt – er alle hverdagens bekymringer svære at få øje på her.

Vi kæmper stadigvæk op og ned på 1 pladsen i vores gruppe – vi er ikke i tvivl om vi snart står helt sikkert, da vi skyder større fart direkte mod mål end vores modstander. Vi kommer også roligt op i placeringerne over alt.. dem som er foran os er store både, som bør sejle hurtigere, da de har længere vandlinje inkl. ham vi kæmper om 1 pladsen med

 

Update 11 – torsdag d. 6. december 2018:

Dagen i går gik fint med vores lette og nu eneste spiler, ca 2 meter bølger og 16-20 knobs vind. Stemningen var høj, da det endelig var til at lave andet end at sejle eller vælte rundt i kahytten i et desperat forsøg på at gå på toilettet eller lave mad. Vi bjergede spileren omkring kl. 20, da vinden gik op til 20-26 knob, hvilket er for meget til den lette spiler, og kørte butterfly, lavede 3 timers vagter i håb om, at vinden vil løje lidt af og den kan komme op igen. Det er kun Thomas og Jacob som vil sejle spiler om natten, så Morten fik første vagt.

Squalls – frygtet af alle sejlere på denne passage – er en lokal men meget kraftig regnbyge med vind op til 45 knob, som dukker op lige pludselig. Vores sejl er nødt til at rebes godt ned, hvis vi ikke skal skade dem igennem en squall. Vi er nu inde i området hvor de kommer. Kl. 3 i nat kom der regn og vinden øget, alle mand på dæk og fik sejl ned, heldigvis var der kun 30 knobs vind, men vi er klar til næste gang.

Da det blev lyst kom vores spiler op igen, vinden tiltog og ved bjergning fik vi revet den. Nu for genakker på en lidt sydlig kurs de næste 60 NM for igen at vende og få den rigtige vinkel til vores genakker og derved speed – vi vil stå fast på den første plads. Der er 120 NM til nr 3 og vi har nu 5-12 NM til nr 1. Vi blev dog lidt forsinket gennem natten grundet squalls’en.

Vi har fået melding om, at en sejlbåd i nat har sejlet ind i en sovende hval, hvilket har ødelagt deres ror og de tager vand ind. Det er ikke en ARC deltager, men 3 ARC deltagende både følger nu sejlbåden. Det giver en tryghed, når vi er mange som sejler over nu. Vi har igennem turen hele tiden haft både vi kunne se på vores AIS – altså inden for 50 km.

 

Update 12 – fredag d. 7. december 2018:

Vi valgte at gå en mere sydlig kurs for at komme til et område med mere vind. I mens er det skønt at have en sejlmager med ombord samt et par flittige hænder fra gasterne som brugte hele dagen i kahytten med 29 graders varme – for nu vil vi have lavet vores hårdvejrs spiler… den 1. plads skulle sikres. Vi fik den op sidst på dagen, den virkede perfekt, men noget gav modstand i vandet.

Vi har set meget tang i vandet de sidste 1-200 NM og mener der hang noget fast i skruen som gjorde modstand. Vi fik spileren ned og gik op i vinden, satte båden i bakgear for på den måde at få det til at slippe.. der kom en kæmpe bølge og roret drejede hurtigt til den ene side – og så skete det som ikke måtte ske – kardanleddet imellem ratstyringen og roret knækkede…. 800 NM til land nu uden styring, andet end et meget lille nødror som er tungt i de høje bølger. Vi skyndte os at få sejl ned, drivankeret ud og fundet værktøjet frem. Det blev skilt ad og en bolt er monteret igennem leddet – desværre kun en nødløsning. 3 timer senere og lige inden mørket faldt på kunne vi igen sætte sejl. Vi må sige pænt farvel nu til den 1. plads. Vi sejler safe og direkte imod mål med reb i sejlene. Reparationen skal nok holde, men vi vil ikke belaste den for meget.

Kl. 23 begyndte vinde at øge – bølger at rejse sig og regnen kom.. vi ramte op til flere squalls med masser af regn, vind op til 35 knob og en vindretning som kører rundt som en karrusel.

Ved 5 tiden i morges var det overstået og solen på vej op. Vejret er nu fint igen. Bølger op til 5 meter, men fra en god retning og vinden er 20-28 knob pt. Vi glider afsted med reb i sejlene og har ca 650 NM tilbage i flot solskin.

Vi satser stadigvæk på at være fremme den 10/12 om eftermiddagen – og forhåbentlig stadigvæk nr. 2 

 

Update 13 – lørdag d. 8. december 2018:

Vores reparation af rorforbindelsen holder heldigvis fint – vi kørte for nedrebet sejl igår så vi ikke belaster bruddet unødigt. Det blæste imellem 16-28 knob og bølger på ca 5 meter. I nat lidt mindre vind, samme stil med sejl i butterfly og reb. Heldigvis ingen squalls og kun få regndråber. Idag vind imellem 8 – 16 knob, den lette spiler er sat op, da vores reparation af roret virker.

Vores friskvandspumpe stod af for nogle dage side, vi brugte dagen idag på at fikse den, desværre uden held. Så ingen bad resten af turen. Vi har masser af drikkevand på flasker – og vi kan tappe direkte fra vores Watermaker, så ingen nød – bare nogle rigtige sømænd mandag aften som anløber Sct. Lucia.

Vi har snart sejlet de 2690 NM som er længden på ruten, hvis vi sejlede den direkte. Dog har vi stadigvæk lidt over 430 NM tilbage. Vi har haft et snit på 8.2 knob hvilket vi er godt tilfredse med, set i lyset af de sidste dages udfordringer.

Vi ser stadigvæk skibe på vores computer – idag blev vi kaldt op af en anden x -yacht som vi overhalede, om vi ikke lige havde lyst til at tage et billede af deres båd på Atlanterhavet – så kunne vi bytte når vi var samlet igen. Det var hyggeligt men giver også lidt tryghed.

 

Update 14 – mandag d. 10. december 2018 (dækkende 2 dage):

Så kom vi igennem eftermiddagen i let luft, jagten er igen gået ind på nr. 1 – spileren er sat og vi glider afsted med en 6-12 knobs vind, her er virkelig varmt. Vi sejler med spileren efter mørket er faldet på, der er dog mange skyer og det ligner de frygtede squalls som venter på os – og ganske rigtigt, ca. kl. 23 bjerger vi spileren, og ændrer til butterfly og så kom de squalls som havde ventet i kø og nu på skift ind over os… Vildt at gå fra 2-6 knobs vind til 30-40 knob og regn i store mængder. Derefter ca. 30 minutter stilhed igen for at gøre klar til den næste – alt sammen over det meste af natten og op ad formiddagen.

Næste dag:

 Så kom solen og vinden er igen på 8-14 knob, desværre en styrke som gør, at vi har sat ankomsttiden til 24-02 lokal tid til imorgen. Vi har nu mistænkt nr. 1 i vores løb for at bruge motoren når der ikke er meget vind, da han sejler næsten dobbelt så hurtigt i svag vind end os – når det så blæser sejler vi fra ham.. Vi er blevet overhalet af 2 andre både fra de andre klasser som kom for motor også, så vi er godt tilfreds med vores placering – for vi vil aldrig bruge vores motor i kapsejlads.

Natten igennem blev der holdt godt øje med squalls – heldigvis ingen, kun lidt regn. Sejlene er i butterfly og vi sejler side om side med en anden X-Yacht fra Southampton – den båd vi skulle bytte billeder med når vi kommer i land.

Vi er nu i sidste døgn på havet. Vi glæder os til at komme i land – er spændt på hvordan det føles at gå på en grund der ikke vælter rundt hele tiden, at sove i en seng hvor du ikke ligger helt spændt fast i puder, tæpper og seler for ikke at flyve rundt – sove med ørepropper da det hele larmer og knirker.

Vi er også gået igang med at samme sætte menuen på vores første restaurant besøg – og ikke mindst drikkevarerne.

 

Update 15 – tirsdag d. 11. december 2018:

SÅDAN – i mål kl 00.59 lokal tid… hvilken tur… den tror jeg aldrig vi vil glemme, og i andre kommer nok til at høre en del om vores bedrift de næste mange når… det er en fed følelse at have sejlet over Atlanterhavet… og vi gjorde det sgu meget godt. Vi kom ind sammen som et hold, et sammen tømret hold, som sikkert og hurtigt havde kæmpet igennem bølger, vind og tekniske udfordringer på en måde som var det en dag på Øresund. Alle stolte.

ARC freedom

 

Update 16 – søndag d. 23. december 2018:

VI VANDT!!

Igår aftes var der præmie uddeling til årets kapsejlads over Atlanterhavet kaldet ARC, vi har ventet i spænding for at se om vores taktik virkede, i en kapsejlads er der måleregler for hver båd, så alle har en fair chance for at vinde, uanset om du har en stor eller lille båd, men dine evner afgøre din placering…og vi vandt vores løb.. den båd som kom først i mål, havde brugt sin motor for meget, så efter hans straf for det kom Freedom på 1 pladsen i vores gruppe.. og nr 10 hvis alle grupper inkl Racing både og katamaraner også regnes med… havde vi sejlet race var vi nr 4… det er godt gået, især når vi regner vores skade på rorforbindelsen og flækket spilere med… men vi må erkende at båden sejler godt, og vi har købt gode sejl… men ikke mindst et Crew som bare kan få det hele til at spille, selv over 15 døgn… glædelig jul til alle fra Freedom…

IMG_0399

Skriv en kommentar